در فن بیان، «لحن کلام» به شیوهٔ انتقال پیام با صدا، انتخاب واژهها و حالت احساسی گفته میشود. در یک سخنرانی، کلاس، مذاکره یا حتی گفتوگوی روزمره میتوان از لحنهای گوناگون استفاده کرد تا تأثیر بیشتری بر مخاطب گذاشت. در ادامه ده نوع رایج لحن کلام در فن بیان همراه با توضیح کوتاه و کاربرد آوردهام:
Khooyeh.com ۱. لحن رسمی ویژگی: واژگان دقیق، جملات کامل، آهنگ متوسط و بدون اصطلاحات محاورهای. کاربرد: جلسات اداری، سخنرانی علمی، مکاتبات رسمی.
۲. لحن دوستانه (صمیمی) ویژگی: صدای گرم، واژههای ساده و محاورهای، ریتم نرم. کاربرد: گفتوگوهای غیررسمی، ارتباط با همکاران یا مشتریان برای جلب اعتماد.
۳. لحن انگیزشی (Motivational) ویژگی: پرانرژی، بالا و پایین شدن صدا، کلمات مثبت و الهامبخش. کاربرد: سخنرانیهای توسعه فردی، رهبری تیم، ورزش.
۴. لحن ترغیبی یا قانعکننده (Persuasive) ویژگی: استدلال منطقی، تأکید بر منافع مخاطب، کنترلشده ولی پرقدرت. کاربرد: مذاکرات تجاری، فروش، ارائهٔ ایده.
۵. لحن آموزنده (آموزشی) ویژگی: واضح، گامبهگام، با سرعت یکنواخت و مثالهای روشن. کاربرد: تدریس، وبینار، آموزش مهارت.
۶. لحن خبری/اطلاعرسان ویژگی: بیطرف، شفاف، بدون هیجان اضافی. کاربرد: گزارش اخبار، اطلاعیههای سازمانی.
۷. لحن عاطفی (احساسی) ویژگی: پر از احساس؛ میتواند شاد، غمگین، دلگرمکننده یا هیجانانگیز باشد. کاربرد: قصهگویی، مراسم یادبود، صحبتهای خانوادگی
۸. لحن حماسی یا پرشور ویژگی: کوبنده، پرقدرت، با مکثهای نمایشی و واژگان قوی. کاربرد: سخنرانیهای سیاسی، رویدادهای بزرگ، فراخوانهای مردمی.
۹. لحن طنزآمیز ویژگی: استفاده از شوخی ملایم، بیان خلاقانه، ریتم سبک. کاربرد: یخشکنی در جمع، برنامههای سرگرمی، ارائههای خلاق.
۱۰. لحن جدی/هشداردهنده ویژگی: قاطع، با شدت متناسب، واژگان دقیق و بدون اغراق. کاربرد: اعلام خطر، بیان قوانین، تذکرهای مهم.
نکتهٔ کلیدی: سخنران ماهر معمولاً در یک گفتار از چند لحن به تناسب موضوع و لحظه استفاده میکند. تمرین ضبط صدا و بازبینی، بهترین راه برای شناخت لحن طبیعی خود و یادگیری تغییر لحن متناسب با مخاطب است.
برگرفته از کانال ایتای آکادمی مذاکره ایران
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بیشتر بخوانید:
کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار
کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت
کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی
جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
مجموعه2500 تست زبان تخصصی مدیریت
نمونه سوالات تشريحي بررسي مسائل دولتي ايران
نمونه سوالات تستي درس مديريت استراتژيك
نمونه سوالات تستي درس مديريت اسلامي
با ما در تماس باشید
آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

