دلایل اهمیت طراحی نظام مسائل سازمانی

بررسی دلایل اهمیت طراحی نظام مسائل سازمانی

در محیط های امروزی که به سرعت در حال تغییر و تحول و پیچیدگی و ابهام جزو لاینفک آن است، توجه مدیریت سازمان به رصد و حل مسائل و موضوعات چالش برانگیز سازمانی که نوعا بهره وری، عملکرد، اثربخشی و کارایی سازمان را تحت تاثیر جدی قرار می دهد، امری مهم و حائز اهمیت است چرا که سیر تحولات بخوبی نشان داده است تنها سازمان هایی که بتوانند این تغییرات را مدیریت کنند و سازگار و هماهنگ با الزامات و مقتضیات محیط، در سازمان خود تحول لازم و به موقع را ایجاد کنند، قادر به تداوم حیات و بقای سازمان خود هستند. متاسفانه به علت عدم آگاهی مدیران از رصد معضلات و تنگناهایی که سازمان با آن روبرو است و یا در آینده مواجه خواهد شد، سازمان ها به کرات ممکن است در کوتاه و بلند مدت متحمل ضربات مهلکی شوند که گاها بقای سازمان را می تواند به مخاطره بیاندازد.

لذا توانایی تشخیص و درک مسائل سازمانی و آسیب شناسی دقیق آن ها از مهارت های کلیدی و مهمی است که مدیران هر کسب و کاری اعم از دولتی، خصوصی، تولیدی یا خدماتی و… بایستی بدان مسلح شوند. درواقع مهم آن است که مدیر یک سازمان با در اختیار داشتن امکانات فعلی اش مسائل در اختيار سازمان و مسائل خارج از اختيار سازمان شناخته و به موقع براي حل مسائل فعلی اقدام نماید.

از طرف دیگر ذکر این نکته مهم است که دانسته شود مدیر موثر نباید به حل هر مساله ای که از طرف ذینفعان سازمان مطرح می شود، مبادرت کند بلکه باید وقت و انرژی خود را برای حل مسائلی نگه دارد که واقعا توان او را طلب می کند. بنابراین نیاز است مدیران ضمن شناسایی مسائل مختلف و درک دقیق از ماهیت آن ها، بتوانند براساس میزان اهمیت، اثرگذاری و احتمال وقوع، مسائل سازمانی را اولویت بندی کنند و بیشتر انرژی خود را برای حل مسائل بااولویت فعلی و آتی سازمان نگه دارند.

 

همچنین در خصوص مسائلی که مدیران در سازمان با آن مواجه شده یا خواهند شد، دو دسته از مسائل و اقدامات متناظر آن ها را می توان مطرح نمود:

1. مسائلی که در وضع کنونی سازمان را متاثر از خویش کرده است. در این خصوص لازم است مدیر پس از شناسایی و رصد مسائل، به پیاده سازی مجموعه ای از اقدامات اصلاحی برای رفع مسائل و موضوعات چالش برانگیز کنونی سازمانی مبادرت بورزد.

2. مسائلی که در آینده توان اثرگذاری بر کسب و کار سازمان را داراست. در این خصوص لازم است مدیر پس از شناسایی و رصد مسائل، به پیاده سازی مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از وقوع مشکلات و مسائلی که پتانسیل اثرگذاری بر فعالیت های سازمان را دارند، اهتمام بورزد.

 

به طور کلی نتایج مورد انتظار از طراحی و پیاده سازی نظام مسائل و آسیب شناسی سازمانی را می توان شامل:

1.شناسایی علل تاخیرات در پروژه های مختلف سازمان؛

2.شناسایی چالش های عملکردی سازمان در سطوح فردی، گروهی و سازمانی؛

3.رصد مسائل فعلی سازمان و اولویت بندی آن ها براساس میزان اثرگذاری و احتمال وقوع؛

4. رصد مسائل آتی سازمان و اولویت بندی آن ها براساس میزان اثرگذاری و احتمال وقوع؛

5.تحلیل محیط داخلی سازمان برای تعیین نقاط قوت و ضعف سازمانی؛

6. تحلیل محیط خارجی سازمان برای تعیین فرصت ها و تهدیدات پیش روی سازمان؛

7. جلوگیری از اتلاف منابع سازمان اعم از منابع مالی و غیر مالی (همچون منابع انسانی، اطلاعاتی و…)؛

8. تعیین و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی متناسب با مشکلات و چالش های رصد شده فعلی و آتی سازمان؛

 

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

 

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

بیشتر بخوانید:

ایبوک کتاب مهدویت از نگاهی دیگر، بازخوانی و واکاوی طرح های غرب در ستیز با مهدویت

ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید

جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر رضا طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *