پرسشنامه پیش رو با هدف بررسی و سنجش ابعاد مدیریت دانش، طراحی و تدوین شده و مبتنی بر 2 بخش کلی است:
بخش اول مربوط به اطلاعات کلی جمعیت شناختی پاسخ دهنده (جنسیت، تحصیلات و سابقه کار) می باشد.
بخش دوم مربوط به سوالات اصلی پرسشنامه است. سئوالات مطرح شده در این بخش دارای طیف اهمیت 5 گزینه ای است.
این پرسشنامه دارای 4 بعد شامل ساختار دانش،اشاعه دانش، تجسم دانش و استفاده از دانش است. گویه ها و ابعاد این پرسشنامه به شرح زیر است:
استراتژي دانشی براي بهبود در سازمان وجود دارد. |
ساختار دانش |
مديريت عالي از نقش مديريت دانش در سازمان حمایت
می کند. |
|
در سطح سازمان خط مشی مدون برای بکارکیری و پیاده سازی مدیریت دانش وجود دارد | |
سازمان دارای فرآیندهای سامانمند برای شناسایی، ایجاد، ذخیره، اشتراک و کاربرد دانش است. | |
زیرساخت فناوری اطلاعات در راستای راهبرد مدیریت دانش سازمان قرار داده شده است. | |
سازمان دارای یک خطمشی برای حفاظت از دانش است. | |
سازمان دارای چشمانداز و راهبرد مشترکی درباره دانش است که کاملاً با چشمانداز، مأموریت و اهداف سازمان مرتبط است | |
در سازمان افراد برای کار با یکدیگر و به اشتراکگذاری اطلاعات برانگیخته میشوند. |
اشاعه دانش |
افراد احساس توانمندی میکنند و ایدهها و مشارکتهایشان بهطورکلی توسط این سازمان ارزشمند محسوب میشود. | |
دانش بدست آمده از وظایف یا پروژههای تکمیل شده، ثبت و به اشتراک گذاشته میشوند. | |
سازمان دارای یک پایگاه دانش است که دارای دانشی و منابع را در سراسر سازمان شناسایی و مکان یابی میکند. | |
اشتراک دانش و همکاری فعالانه تشویق شده و پاداش داده میشود یا اصلاح میشود. | |
فرآيند پشتيباني كننده اي از اشاعه دانش در سازمان و محيط سازماني وجود دارد. | |
نگرش كليدي و رقابتي به نقش مديريت دانش در سازمان وجود دارد |
تجسم دانش |
تصور کارآبودن پیاده سازی مدیریت دانش در بهبود عمکرد سازمانی و ارتقای بهره وری در نزد مدیران سازمان وجود دارد. | |
مدیریت با درک اهمیت دانش سازمانی، مشتاق استفاده از ابزارها و روشهای جدید برای حصول بهترین نتیجه است. | |
تمهیدات سازمانی رسمیت بخشیدن به ابتکارات مدیریت دانش را پوشش میدهند. | |
مدیریت با درک اهمیت دانش سازمانی، زمان بیشتری را صرف انتشار اطلاعات به کارکنان خود و تسهیل جریان افقی اطلاعات بین کارکنان خود و کارکنان واحدهای دیگر مینمایند. | |
فعالیتهای محکزنی (بنچ مارک) در داخل و خارج از سازمان انجام میشود و نتایج آن در بهبود عملکرد سازمانی و ایجاد دانش جدید استفاده میشود. |
استفاده از دانش |
شاخصهای مناسب برای ارزیابی تأثیرات پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان وجود دارد. | |
سازمان کیفیت محصولات خود را درنتیجه استفاده از دانش برای بهبود فرآیندهای کسبوکار و روابط مشتری بهبود داده است. | |
سازمان به کمک دانش های پیشین ثبت و ضبط شده مهارتها و صلاحيت هاي ضروري را در کارکنانش ایجاد کرده است. | |
شناسايي افراد ماهر و در اختيار قرار دادن دانش سازماني براي كليه كاركنان | |
تبديل دانش جديد به محصولات و خدمات و انتقال ارزش آن به ارباب رجوعان و مشتريان در سازمان وجود دارد. |
لطفا روایی و پایایی اش هم قرار بدید
حیف کامل نبود وگرنه پرسشنامه مناسبیه