تکنيک دیمتل توسط برنامه علوم و بشر انستيتو باتل مموریال ژنو، بين سال هاي 1972 و 1976 ايجاد شد و براي مطالعه و حل مسائل پيچيده و در هم تنيده مورد استفاده قرار گرفت. روش دیمتل مبتني بر گراف هاي جهت داري (دياگراف هايي) است كه مي توانند عوامل دخيل در يک مسئله را به دو گروه علت و معلول تفكيك نمايند. اين دياگراف ها، رابطه وابستگي ميان عناصر يك سيستم را به تصوير مي كشند، بطوريكه اعداد روي هر دياگراف، بيانگر شدت تأثير يك عنصر بر عنصر ديگر است. از اين رو، روش دیمتل مي تواند رابطه ميان علتها و معلولهاي عوامل را به يك ساختار سلسله مراتبي قابل درك از سيستم تبديل نمايد.
تکنيک ديمتل عموماً برای بررسی مسائل بسیار پیچیده جهانی بهوجود آمد. دیمتل نیز برای ساختاردهی به یک دنباله از اطلاعات مفروض کاربرد دارد. بهطوریکه شدت ارتباطات را بهصورت امتیازدهی مورد بررسی قرار داده، بازخورها توأم با اهمیت آنها را تجسس نموده و روابط انتقال ناپذیر را میپذیرد. به طور کلی به دولیل این روش نسبت به روش های مشابه برتری دارد:
۱- در نظرگرفتن ارتباطات متقابل؛ مزيت اين روش نسبت به تكنيك تحليل شبكه اي، روشني و شفافيت آن در انعكاس ارتباطات متقابل ميان مجموع هي وسيعي از اجزاء مي باشد. به طوري كه متخصصان قادرند با تسلط بيشتري به بيان نظرات خود در رابطه با اثرات (جهت و شدت اثرات) ميان عوامل بپردازند. لازم به ذكر است كه ماتريس حاصله از تكنيك ديمتل (ماتريس ارتباطات داخلي)، در واقع تشكيل دهنده ي بخشي از سوپرماتريس است به عبارتي، تكنيك دي متل به طور مستقل عمل نميكند بلكه به عنوان زير سيستمي از سيستم بزرگتري چون ANP است.
۲- ساختاردهي به عوامل پيچيده در قالب گروه هاي علت و معلولي. اين مورد يكي از مهمترين كاركردها و يكي از مهم ترين دلايل كاربرد فراوان آن در فرايندهاي حل مسئله است. بدين صورت كه با تقسيمبندي مجموعه وسيعي از عوامل پيچيده در قالب گروه هاي علت و معلولي، تصميم گيرنده را در شرايط مناسب تري از درك روابط قرار مي دهد. اين موضوع سبب شناخت بيشتري از جايگاه عوامل و نقشي كه در جريان تاثيرگذاري متقابل دارند، ميشود.
به طور کلی سه نوع مختلف از سوالات در اين تكنيک به كار مي رود:
سوالات مربوط به ويژگي ها و شاخص ها (يا راهكارهاي) موثر از يك مسئله مفروض؛
سوالات مربوط به روابط ممكن از شاخص ها (يا مسايل مختلف) با مشخص نمودن شدت آن روابط به صورت كاردينال (امتيازدهي) و
سوال براي بررسي ماهيت عناصر تشخيص داده شده و نقد از آن ها براي بررسي احتمالي و مجدد براي ساختاردهي به يك دنباله از اطلاعات مفروض كاربرد دارد. به طوري كه شدت ارتباطات را به صورت امتيازدهي دیمتل مورد بررسي قرار داده، بازخورها توام با اهميت آن ها جستجو نموده و روابط انتقال پذير را مي پذيرد. اگرچه اطلاعات تجربي نشان داده است كه قضاوت خبرگان از ارتباطات مستقيم عناصر با يكديگر، خصوصيات انتقال پذيري را كم و بيش تامين مي نمايد.
معرفی دیمتل فازی
مراحل تکنیک دیمتل فازی
مرحله ی 1- شناخت هدف تصمیم و تشکیل یک کمیته.
تصمیمگیری فرآیند تعریف اهداف تصمیمگیری، گردآوری اطلاعات مرتبط، ایجاد وسیع ترین حوزه ی ممکن پیشنهادات، ارزیابی پیشنهادات با توجه به سود و زیان، انتخاب پیشنهاد بهینه و نمایش نتایج برای اطمینان در دستیابی به اطلاعات لذا اولین مرحله شناخت هدف تصمیم است. بر این اساس تشکیل یک کمیته برای گردآوری دانش جمعی جهت حل مسئله لازم است.
مرحله ی 2- توسعه ی فاکتورهای ارزیابی و طراحی مقیاس کلامی فازی.
در این مرحله ایجاد مجموعهای از فاکتورها برای ارزیابی لازم است. فاکتورهای ارزیابی ماهیت ارتباطات علی را دارند و معمولاً تعداد زیادی از حالات پیچیده را دربردارد. جهت بدست آوردن یک مدل ساختاری که از فاکتورهای علی و معلولی تشکیل شده باشد، روش دیمتل در اینجا باید استفاده شود. در مواجه ی با ابهام قضاوت انسان، متغیر کلامی “تأثیر” (عموماً) به همراه پنج اصطلاح کلامی دیگر استفاده شده است، مثل خیلی زیاد، زیاد، کم، خیلی کم و عدم تأثیر. به عبارت دیگر، در روش دیمتل حد وسط برای طیف پاسخ ها وجود ندارد. همچنین، مقادیر عددی برای این طیف نیز از مقدار 0 تا 4 شماره گذاری می شود. هرچند، با توجه به رویکرد فازی در این بخش، این عدد گذاری تأثیری در نتیجه کار ندارد و می توان عددگذاری را مانند طیف لیکرت انجام داد.
آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:
خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)
بیشتر بخوانید
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی تحلیل سوات به زبان لاتین
پاورپوینت آموزشی تحلیل محیط سازمانی
پاورپوینت آموزشی آشنایی با استراتژی اقیانوس آبی
پاورپوینت آموزشی برنامه ریزی منابع انسانی
پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری
با ما در تماس باشید