مدیریت منابع انسانی در سازمان های پروژه محور یکی از عوامل موفقیت در پروژه هاست. زمانی که مدیریت از طریق پروژه ها بعنوان راهبرد سازمان پروژه محور در نظر گرفته می شود، توجه به یکپارچگی راهبردهای مدیریت منابع انسانی با راهبرد سازمان ضروری است. با توجه به چالش های موجود مدیریت منابع انسانی در این سازمان ها، سیاست ها، رویه ها و فعالیت های آنان در سازمان های پروژه محور باید به گونه ای باشد که از فعالیت های پروژه محور حمایت نماید. در نتیجه فعالیت های مربوط به مدیریت منابع انسانی در این سازمان ها با بسیاری از فعالیت های طراحی شده متداول در سازمان های کلاسیک که تاکید آنها به جای پروژه بر روی محصولات و خدمات جاری و کارها و شرح وظایف مشخص و پایدار است، متفاوت می باشد.
بیشتر بخوانید: بررسی اهمیت و مزایای سازمان پروژه محور
در ادبیات مدیریت توجه به مقوله مدیریت منابع انسانی بعنوان یکی از موضوعات حیاتی و زیر بنایی مطرح می باشد و در این خصوص تحقیقات متعددی انجام و یا در حال انجام است. اما مدیریت منابع انسانی در سازمان های پروژه محور نوعا رویکرد و نگاهی خاص را به نسبت ساختار سازمان های سنتی می طلبد تا بتواند موثرتر ایفای نقش نماید. در این رابطه بعضی از چالش هایی که براي منابع انسانی بروز می نماید به مسائلی مانند چگونگی سازماندهی سبد کارها، نقش هاي جدید و مشکلات مربوط به مسائل بلندمدت نگهداشت کارکنان اشاره دارد. از همه مهمتر آنکه سازمان باید اطمینان حاصل کند که قابلیت لازم براي تامین و نگهداشت منابع انسانی توانمند که بتوانند در حل مسائل پیچیده فرآیندي مشارکت نمایند را بدست آورده است. این الزامات تغییراتی را در نقش کارشناسان و واحدهاي منابع انسانی از پروژه محوري بیشتر متاثر می شود. از طرفی، مدیریت منابع انسانی تنها مسئولیت یک واحد خاص در سازمان نیست بلکه فعالیتی مستمر و جاري بین بازیگران مختلف بسته به نوع و ماهیت سازمان است.
به واقع در سازمان های پروژه محور به دلیل استفاده از شیوه موقتی انجام فرآیندهای کاری در قالب پروژه، با سازمان های سنتی با مدیریت کلاسیک متفاوت است و از اینرو رویکردهای پذیرفته شده در زمینه مدیریت منابع انسانی در این سازمان ها باید از این ساختار منحصربفرد حمایت کنند. درواقع با درنظرگیری ماهیت موقتی پروژه در سازمان های پروژه محور کارکردها و رویکردهای منابع انسانی باید به نحوی تکامل یابند که در راستای اهداف،استراتژی های سازمان و فرآیندهای عملیاتی در سازمان عمل کنند. همچنین کارکردها و رویه های خاص باید برای خشنودی و رضایت کارکنان در محیط کاری به اجرا درآیند. در نظرنگرفتن این ملاحظات ممکن است بر کارایی و کارآمدی کارکنان تاثیر گذارند.
آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:
خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)
بیشتر بخوانید
جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی
پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی تاملی بر مهمترین روش های تحلیل استراتژی سازمان
پاورپوینت آموزشی روش کارت امتیازدهی متوازن
پاورپوینت آموزشی تحلیل سوات به زبان لاتین
با ما در تماس باشید
خوب بود تانکس