اگر ما فرض کنیم که توسعه محصولی جدید یا عملکرد بهبود یافته محصول موجود ميتواند برای شرکت سودآور باشد و با عنایت به این موضوع که توسعه محصول جدید فرآیندی پیچیده، هزینه بر و ریسکی است، چگونه وکجا بایستی سفرمان را برای دستیابی به چنین سودآوری شروع نماییم و آیا طرحی راهنما برای رهنمون ما وجود دارد؟
در پاسخگویی به این سوال محققان از مفهوم استراتژی NPD یا توسعه محصول جدید صحبت به میان ميآورند.
محققان، استراتژی NPD را به عنوان بخشی از استراتژی کلی و مرتبط با قابلیتها و محیط شرکت ميپندارند که از طریق آن دو مقوله پر اهمیت برنامهریزی بلند مدت و جهت گیری بازار دنبال ميشود. همچنین آنها اشاره دارند که استراتژی توسعه محصول جدید “طرح بازی ” را با تعریف مشخصههاي زیر تنظیم مينماید:
1) پهنه استراتژیک: برای پاسخگویی به سوالاتی از قبیل اینکه: منبع نوآوری شرکت چه خواهد بود؟ شرکت بر چه نوع محصولاتی بایستی تمرکز کند؟ شرکت چه گروههايي از مشتریان (مصرف کنندگان نهایی) را بایستی در نظر داشته باشد؟
2) اهداف: برای پاسخگویی به این سوال که چه معیارهایی برای سنجش وضعیتهاي مالی، بازاریابی، رشد و… بایستی توسط شرکت لحاظ شود؟ اولویت بندی اهداف مدنظر شرکت با توجه به بازه زمانی آنها (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) در ارتباط با توسعه یا بهبود محصولات شرکت چیست؟
3) سطح نوآوری پذیری که شرکت خواهان آن است، چیست؟ بدین مفهوم که شرکت در بازار ميخواهد به عنوان پیشرو، منطبق و هماهنگ با رقبا و یا مقلد رقبا حرکت نماید؟
4) سطح تخصیص منابع به برنامهها و تخمین هزینهها
5) مسیر و روشی که شرکت کارمندان را برای نوآوری اداره و مورد حمایت قرار ميدهد.
6) شناسایی فرصتهاي موجود در بازار و استفاده از این فرصتها برای بهبود و توسعه محصولات با عنایت به اهداف شرکت
ذکر این نکته مهم است که بدانیم در اکثر شرکتهايي که تدوین استراتژی را بعنوان مقولهاي مجزا از اجرای آن تصور مينمایند و آنرا صرفا وظیفهاي برای مدیران رده بالا و ارشد سازمان ميپندارند، مشکلات عدیدهاي را در پیش روی خود خواهند داشت. لذا آنچه محققان در بحث تدوین استراتژی، جهت سهل الوصل کردن اجرای آن در سطح سازمان بدان تاکید ورزیده اند، نگاه مشارکتی و همه جانبه با حضور مدیران بخشهاي مختلف سازمان در جهت تدوین استراتژی کلان و استراتژیهاي سطوح پایین تر آن (همچون استراتژی منابع انسانی، استراتژی توسعه محصول جدید و. …) است. چنین مشارکتی ميتواند تعهد مدیران و همچنین اطلاع از نیات نهایی استراتژیهاي تدوینی را سبب شود و اینچنین مزیتی سبب آن خواهد شد تا تفهیم برنامهها به کارمندان و افراد جز سازمانها در دپارتمانهاي مختلف سازمان، براساس حدس و گمان و برداشت نادرست از استراتژیها صورت نپذیرد.
برگرفته از کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید / اثر دکتر رضا طالعی فر و همکاران (1388)
بیشتر بخوانید:
پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
با ما در تماس باشید