تاملی بر انتخاب روش تحقیق مناسب در تحقیق آمیخته(ترکیبی)

انتخاب روش تحقیق مناسب در روش آمیخته

بطورکلی روش پژوهش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که برای رسیدن به هدفی صورت می گیرد.  و هدف از نگارش آن در یک طرح تحقیقی آن است که محقق مشخص نماید که چه شیوه و روشی رااتخاذ کند تا هر چه دقیق تر، آسان تر، سریعترو ارزان تر به پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش های پژوهش دست یابد.

قبل از شروع نگارش روش تحقیق، محقق باید دقیقا مشخص کند که آیا جزء کمی یا کیفی داراي اولویت است (برای مثال اول کمی و بعد کیفی یا کیفی اول و کمی در مرحله بعد)، یـا هر دوي آنها از ابتداي مطالعه، به طور یکسـان مهم هستند؟ پاسخ به این سوال می تواند طرح ترکیبی مناسب را مشخص نماید.

در این خصوص به زعم مورس و همکاران (1991) اگر ترکیب یک روش کیفی با یک روش کمی به طور همزمان اتفاق بیافتد (برای مثال ترکیـب روش مردم نگاري میدانی با روش پیمایش پرسشنامه اي به طور همزمان و سپس ترکیب نتایج دو روش مذکور) نوع طرح ترکیبی استقرایی همزمان است. یا ممکن است ترکیب یک روش کیفی با یک روش کمی به طور متوالی. (براي مثال، ابتدا اجـراي روش مردم نگاري میدانی و سپس اجراي روش پیمایش پرسشنامه اي و در نهایت ترکیب نتایج دو روش مذکور) که این نوع طرح استقرایی متوالی است. حال ممکن است ترکیب یک روش کمی با یک روش کیفی به طور متوالی اتفاق بیافتد. (براي مثـال، ابتـدا اجـراي روش پیمایشی و سپس اجراي روش مردم نگاري میدانی و در نهایت ترکیب نتایج دو روش مذکور) که این نوع طرح ترکیبی متوالی قیاسی خواهد بود (مورسی و همکاران،2003).

همچنین اگر قرار است نوع تحقیق براساس نوع شناسی تطبیقی روش ترکیبی براساس دیدگاه کرسول و همکاران(2003) انتخاب شود بایستی به شیوه زیر اقدام نمود:

  1. اگر گردآوري و تحلیل همزمان داده هاي کمی و کیفی و تلفیق و مقایسه نتایج مدنظر است که در این حالت نوع طرح شما هـــمزمـــان- زاویه بندي خواهد بود.
  2. اگر قراردادن و تحلیل داده هاي کمی در طرح کیفـی یـا قـرار دادن و تحلیـل داده هـاي کیفی در طرح کمی بـه طـور هـم زمـان و سپس تحلیل هر کدام به طور مستقل مدنظر است که در این حالت نوع طرح شما هـــمزمـــان – لانه کرده خواهد بود
  3. اگر تلفیق کمی و کیفـی و سـپس قـرار دادن یکـی از آنهــا در درون دیگـري و تحلیــل نتایج مدنظر است که در این حالت نوع طرح شما هـــمزمـــان – تغییرپذیر خواهد بود.
  4. اگر گــردآوري و تحلیــل داده هــاي کمــی + گــردآوري و تحلیــل داده هــاي کیفــی = تفسیر کل تحلیل ها مدنظر است که در این حالت نوع طرح شما متوالی – تبیینی خواهد بود.
  5. اگر گــردآوري و تحلیــل داده هــاي کیفــی + گردآوري و تحلیل داده هاي کمی = تفسیر کل تحلیل ها مدنظر است که در این حالت نوع طرح شما متــــــوالی – اکتشافی خواهد بود.
  6. اگر گــردآوري و تحلیــل داده هــاي کمــی + گردآوري و تحلیل داده هـاي کیفـی و یـا برعکس= تفسیر کل تحلیل ها مدنظر است که در این حالت نوع طرح شما متــــــوالی – تغییرپذیر خواهد بود.

 

همچنین در خصوص نوشتن روش تحقیق ترکیبی، شایسته است که محقق در پروپوزال یا طرح تحقیقی خود توضیحات مکفی در مورد پارادایم پراگماتیسم و فلسفه هدایت کننده روش پژوهش ترکیبی ذکر نماید.

 

منابع

Creswell, J. W; V. L. Plano Clark; M. L. Guttmann and E. E. Hanson (2003) Advanced Mixed Methods Research Design. In A.Tashakkori and C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 209240). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Morse, J. M (1991) “Approaches to Qualitative- Quantitative Methodological Triangulation”, Nursing Research, 40 (2), 120123.

Morse, J. and et al (2003) “Principles of Mixed Methods and Multimethod Research Design”, In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 351383). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

 

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی

کلیپ آموزشی حل معضل نیروهای مازاد سازمان

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور

ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی

پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره

پاورپوینت آموزشی مدیریت تعارض در سازمان

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *