بررسی کارکردهای آرکیتایپ برند یا شخصیت برند

تاثیرات و کارکردهای آرکیتایپ برند یا شخصیت برند

تحقیقات مختلف نشان داده اند که شخصیت برند به چندین طریق می تواند سبب ایجاد یک برند قدرتمند گردد که شامل مواردی به شرح زیر است (آکر،1996):

 1) شخصیت می‌تواند سبب ایجاد مزیت‌های نمادین برای مشتریان شده و به‌صورت ابزاری برای خودنمایی مشتریان و بیان شخصیت آنها استفاده شود؛

 2) شخصیت مشتریان، می‌تواند صرفاً بر رابطۀ بین مشتری و برند اثر بگذارد، درحالی‌که شخصیت برند پایه و اساس نوع ارتباط میان مشتری و برند است؛

 3) همچنین شخصیت برند می‌تواند به انتقال ویژگی‌های محصول به مشتریان کمک کند و سبب ایجاد مزیت‌های کارکردی برای مشتریان گردد.

 

به زعم آقازاده و همکاران (1395) برند همانند يك شخص، نيز مي تواند به صورت پويا، مسئوليت پذير و … به نظر برسد. تحقيقات مختلف نشان داده اند كه شخصيت برند به چندين طريق مي تواند سبب ايجاد يك برند قدرتمند گردد. شخصيت مي تواند سبب ايجاد مزيت هاي نمادين براي مشتريان شده و به صورت ابزاري براي خودنمايي مشتريان و بيان شخصيت آنها استفاده شود. همچنين شخصيت برند مي تواند به انتقال ويژگي هاي محصول به مشتريان كمك كند و سبب ايجاد مزيت هاي كاركردي براي مشتريان شود.

 

مولینیولو و همکاران (2017) عنوان می دارند که شخصیت سازی برند:

-کسب و کار را از رقبای آن متمایز می‌کند و آن را به شیوه‌ای جذاب و معنادار جلوه می‌دهد؛

-شخصیت سازی برند، رابطه عاطفی بین کسب و کار و مخاطبان آن را شکل می‌دهد؛

-با ایجاد و استفاده از شخصیت سازی برند در هر کسب و کاری، آن را به شیوه‌ای معنادار، مهم و جذاب در بازار متمایز می‌کنید؛

-شخصیت سازی به تفاوت‌های فردی در الگوهای مشخصه تفکر، احساس و رفتار اشاره دارد؛

– بر ادراک و ترجیحات مصرف کننده تأثیر می گذارد.

به زعم فرلینگ و فوربس (2005) يک شخصیت برند مطلوب منافع بسیاری در پی دارد: تقويت ترجیهات مصرف کننده، افزايش احساسات در مصرف کننده، افزايش سطح اعتماد و وفاداری و تهیه يک مبنايی برای تمايز محصولات. شخصیت برند نشان از طرز گفتار و رفتار يک برند دارد.

 

 

منابع

آقازاده، هاشم؛ امینی کسبی، حسین؛ جعفری، عماد(1395). بررسی نقش شخصیت برند در شکل گیری ارزش ویژه برند (مطالعه موردی اپراتور همراه اول). پژوهش های مدیریت در ایران، 20(2)، 1-20.

Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. Simon & Schuster.

Freling, T. H. and Forbes, L. P. (2005). An empirical analysis of the brand personality effect. Journal of Product and Brand Management. 14(7), 404-413

Molinillo, S., Japutra, A., Nguyen, B., Chen, C.H.S.(2017). Responsible Brands vs. Active Brands? An Examination of Brand Personality on Brand Awareness, Brand Trust, and Brand Loyalty, Marketing Intelligence & Planning, 35(2):166-179.

 

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت /کسب و کار

 

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی

پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره

پاورپوینت آموزشی مدیریت تعارض در سازمان

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

نمونه سوالات تستي درس مديريت اسلامي

نمونه سوالات تستي و تشريحي درس حقوق سازمان هاي بين المللي

نمونه سوالات تشريحي سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

3 دیدگاه برای “بررسی کارکردهای آرکیتایپ برند یا شخصیت برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *