هدف اساسی از بيان روش آن است که به گونه ای دقيق، چگونگی انجام پژوهش، گزارش گردد تا خواننده بتواند آن را تکرار نمايد و همچنين درباره اعتبار نتايج داوری کند؛ بنابراين مؤلف بايد همه مراحل اجرا، از جمله آزمودني ها، ابزارهای پژوهش، طرح پژوهش، روش اجرا و روش تحليل داده ها را بيان کند.
الف) آزمودني ها: جامعه مورد مطالعه و ويژگي ها و مشخصات آن از نظر تعداد، سن، جنسيت، ميزان تحصيلات و… همچنين چگونگی انتخاب آنها و در صورت گروه بندی شدن تعداد گروه ها و مقدار افراد هر گروه بيان مي شود.
ب) ابزارها: ابزارهای آزمايش، مثل پرسشنامه، تست و… پس از آن بيان مي گردد. چنانچه ابزار سنجش، يک وسيله مشهور و استاندارد شده باشد، اشاره به نام آن کافی است، اما اگر يک مقياس خودساخته باشد، بايد چگونگی طراحی و تهيه آن و شواهد مربوط به اعتبار و روايی بودن آن گزارش شود.
ج) طرح پژوهش: به نقشه کار پژوهشگر برای حل مسئله پژوهش، طرح گفته مي شود. ابتدا متغيرهای مستقل، وابسته و تعديل کننده و… بيان مي شود، سپس طرح های پژوهشی، مثل طرح تک آزمودنيِ پيش تست- پس تست، تحليل واريانس عاملی و…، که در روش به کار گرفته شده، بيان مي گردد. همچنين تکنيک های کنترل متغيرهای نامربوط و ناخواسته، مانند تصادفی ساختن، همتاسازی و غيره مورد توجه قرار مي گيرد.
د) شيوه اجرا: در اين قسمت همه مراحلی که آزمودنی و آزماينده در طول مطالعه انجام داده اند، به صورت گام به گام تشريح مي گردد. گردآوری داده ها، دستورالعمل های اجرای پژوهش، چگونگی تشکيل گروه های آزمايشی و کنترل، چگونگی اجرای آزمايش و شيوه ثبت پاسخ ها و امثال آن، به طور خلاصه و دقيق توضيح داده مي شود.
ر) تحليل داده ها: در اين قسمت چگونگی طبقه بندی، مرتب کردن، خلاصه کردن و تحليل کردن داده ها بيان مي شود؛ همچنين روش های آماری توصيفی به کار گرفته شده مثل فراواني ها، درصدها، نمودارها، مقادير مرکزی و پراکندگي؛ و روش های آماری استنباطی، مثل اجرای آزمون t ، z ياf ، استفاده شده در تحقيق بيان مي گردد.
بیشتر بخوانید:
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی
پاورپوینت آموزشی تحلیل سوات به زبان لاتین
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
با ما در تماس باشید