معیار مطلوب نرخ بازگشت پرسشنامه

یکی از سوالاتی که همواره بین محققان و پژوهشگران مختلف علوم اجتماعی و انسانی مطرح بوده است این سوال است که چه نرخ بازگشتی از پرسشنامه ها مطلوب و قابل اتکا است. در این خصوص بایستی عنوان کرد که دقیقا جواب مشخص و مورد توافقی وجود ندارد. اما  در این خصوص می توان به منابع متقنی به شرح زیر اتکا کرد:

 

منابع قابل اتکا:

Cook, C., F. Heath, and R.L. Thompson. 2000. A meta-analysis of response rates in web or internet-based surveys. Educational and Psychological Measurement 60, no. 6: 821–836.

Ballantyne, C. 2003. Measuring quality units: considerations in choosing mandatory questions. Paper presented at the Evaluations and Assessment Conference: A Commitment to Quality, University of South Australia, Adelaide, 24–25 November

Nair, C.S., C. Wayland, and S. Soediro. 2005. Evaluating the student experience: a leap into the future. Paper presented at the 2005 Australasian Evaluations Forum: University Learning and Teaching: Evaluating and Enhancing the Experience, UNSW, Sydney, 28–29 November.

Watt, S., C. Simpson, C. McKillop, and V. Nunn. 2002. Electronic course surveys: does automating feedback and reporting give better results? Assessment & Evaluation in Higher Education 27, no. 4: 325–337.

محقق

Paper-based response rate (%)

Online response rate (%)

Difference (%)

Cook et al. (2000)

55.6

−16

Ballantyne (2005)

55

47

−8

Nair et al. (2005)

56

31

−31

Watt et al. (2002)

32.6

33.3

<1

3 thoughts on “معیار مطلوب نرخ بازگشت پرسشنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *