رحیمی (1399) مبتنی بر رصد تحقیقات انجام شده در حوزه چابکی بازاریابی، مراحل آن را به شرح زیر عنوان می دارد:
1.استراتژی: مرحله اول یک فرایند موفقیت آمیز استراتژی است. در ابتدا، ممکن است لازم باشد مشتریان، کانال های فروش، اهداف و آنچه باید اتفاق بیفتد تا سازمان را به این اهداف برساند، شناسایی شوند. اما بر خلاف یک برنامه بازاریابی سنتی که ممکن است حتی تا یکسال هم طول بکشد، مرحله استراتژی در فرایند چالاک بر آنچه که می توان در دوره کوتاهتر، دو تا چهار هفته که به منظور دستیابی به اهداف کلی مؤثر است، تمرکز می کند.این دوره های کوتاه در اصطلاح اسپرینت نامیده می شوند؛
2.اجرا: پس از مرحله قبلی اکنون شرکت اهداف خود و موارد مورد آزمایش را دراسپرینت می داند. اجرا، دومین مرحله از فرایند بازاریابی چابک است، و این زمانی است که کار بر روی استراتژی به پایان رسیده است. در مرحله اجرا، اغلب مفید است که یک جلسه کوتاه روزانه برای کل تیم جهت ارتباط اعضا بر اساس وضعیت وظایف اختصاص داده شده تشکیل شود. در فرایند چابک، این تیم ها اسکرام نامیده می شود؛
3.اندازه گیری: مرحله سوم کلید استفاده از دانش به دست آمده است. ابتدا باید اطمینان حاصل شود که ابزارهای مناسب پیگیری در دسترس هستند تا داده های مورد نیاز سازمان را برای هر چیزی که مد نظر است تست کند. پس از این مرحله نوبت به تجربه و تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری و به دست آوردن دانش از داده ها می شود؛
4.یادگیری: مرحله نهایی فرایند بازاریابی چابک زمانی است که تیم متوجه شود که آیا همه مراحل قبلی تغییری به وجود آورده یا نه. تیم باید اطلاعاتی را که جمع کرده است بررسی کرده و تعیین کند آیا فرضیه ها درست است یا خیر. برگزاری یک جلسه برای مرور نتایج و مبادله افکار می تواند مفید باشد. باید اطمینان یافت که تمام اعضا در جریان چرایی و چگونگی آنچه رخ داده قرار گرفتند و مستندات یافته ها و اسپرینت بعدی و تلاش های بازاریابی بعدی باید آماده شود؛
5.تکرار: زیبایی بازاریابی چابک طبیعت تکراری و بهبود مستمر در آن است. با در نظر گرفتن آنچه از تجربه قبل آموخته شده است، تیم می تواند به فاز استراتژی بازگشته و آیتم جدیدی را برای آزمایش انتخاب کند. تکرارهای بیشتر تیم، به معنای دانش بیشتری است که به دست می آید و تلاش های بازاریابی آتی نیز بهتر تنظیم می شود.
منبع
رحیمی، سمیه (1399)، مروری بر بازاریابی چابک و کاربرد آن، فصلنامه علمی نگرش های نوین بازرگانی، 1(5)،81-93.
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بیشتر بخوانید:
کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی
کلیپ آموزشی تحلیل محیط بیرونی شرکت
کلیپ آموزشی حل معضل نیروهای مازاد سازمان
جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر
جزوه آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته
جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی
پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره
پاورپوینت آموزشی مدیریت تعارض در سازمان
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
با ما در تماس باشید
عالی عالی ممنون
خیلی هم خوب و جذاب مرسی
نشنیده بودم قابل توجه و تامل بود حداقل برای من