از ميان مدل هاي فراواني كه براي تبيين فرايند خلق و مديريت دانش ارائه شده است، مدل نوناكا و تاكوچي از نظر بيان چگونگي توليد دانش يكي از بهترين مدل ها است. محققان مديريت ژاپني نوناكا و تاكوچي تاثير بسياري بر مباني مديريت دانش داشته اند. مفهوم دانش پنهان و دانش آشكار توسط نوناكا براي طرح ريزي نظريه يادگيري سازماني طبقه بندي شده است.
ويژگي منحصر به فرد اين مدل پوشش انواع دانش ها و بيان نمودن سطوح دانشي و سطح تبديلات آنها به يكديگر به صورت واضح و جداگانه است. تمركز اين مدل بر خلاف ساير مدل ها بر دو نوع دانش ضمني و صريح مبذول شده كه به نحوه تبديل آنها به يكديگر و نيز چگونگي ايجاد آن در كليه سطوح سازماني، فردي، گروهي و سازماني توجه دارد.
لذا در اين تقسيم بندي با توجه به همگرايي بين شكلهاي پنهان و آشكار دانش، آنان مدلي را پايه گذاري كرده اند كه به نام خودشان معروف شده است. اين مدل، تمركز خود را بر دو نوع دانش آشكار و ضمنی مبذول داشته، به نحوه تبديل آن ها به يكديگر و نيز چگونگي ايجاد آن در تمامي سطوح سازماني (سطح فردي، گروهي و سازماني) به شرح زیر توجه دارد:
1.اجتماعي نمودن (ضمنی به ضمنی): انتقال دانش نامشهود يك فرد به فرد ديگر. اين امر با استفاده از نظريهها ي اجتماعي و همکاري ميسر ميگردد. نشست يک گروه که تجربيات را توضيح داده و درباره آن بحث ميکند، فعاليتي عادي است که درآن اشتراک دانش پنهان ميتواند رخ دهد.
2.بیرونی سازی (خارجی نمودن) (ضمنی به آشکار): دانش نامشهود به دانش مشهود. در اين حالت فرد ميتواند، دانش خود را در قالب مطالب منظم (سمينار،كارگاه آموزشي) به ديگران ارايه دهد. گفتگوهاي ميان يك گروه، در پاسخ به پرسشها يا برداشت از رخدادها، از جمله فعاليتهاي معمولي هستند كه اين نوع از تبديل در آن ها رخ ميدهد.
3.ترکیب (آشكار به آشکار): در اين مرحله،حركت، از دانش آشكار فردي، به سمت دانش آشكار گروهي و ذخيره سازي آن صورت ميپذيرد و با توجه به استفاده از دانش موجود، امكان حل مسائل از طريق گروه فراهم شده،به دنبال آن دانش، توسعه مييابد.
4.دروني سازي (آشكار به ضمنی): در اين مرحله دانش آشكار به دست آمده در سازمان، نهادينه ميشود. همچنين گذراندن اين مرحله براي افراد، آفرينش دانش ضمني جديد شخصي را نيز در پي دارد.
بر طبق نظریه نوناکا و تاکوچی (1996) گذراندن مراحل چهارگانه بالا، بايد به صورت پياپي و حركت حلزوني شكل، ادامه يابد، تا به اين وسيله، هر مرحله اي، كامل كننده مرحله پيش از خود باشد و ضمن نهادينه شدن دانش در سازمان، باعث توليد و خلق دانشهاي جديد نيز شود.
با ما در تماس باشید