خدمات پژوهشی
صنعتی کسب و کار
صنعتی کسب و کار
واضح و مبرهن است که هر شرکتی که نتواند در عرصه بازاریابی و فروش در عصر کنونی موفق عمل کند، عملا بازنده است حتی اگر بهترین محصول را تولید و خدمتی نوین را ارائه نماید. سیر تحولات بازارهای امروزی، وجود رقبای گردن کلفت و سلائق و خواسته های بسیار متنوع مشتریان بازار (چه بالقوه و چه بالفعل)، فروش محصولات را به نسبت گذشته دشوارتر کرده است از اینرو نیاز است هر شرکتی در هر ابعادی و با هر ویژگی برای خود برنامه بازاریابی مجزا، هدفمند و راهبردی تهیه و تدوین نماید و مطابق با چنین برنامه ای که در راستای اهداف و راهبردهای کلان شرکت متبوعش تدوین شده است طی مسیر نماید. هدف اصلی هر برنامه بازاریابی اساسا توجه مشتریان بازار و آسان کردن فرآیند جمع آوری اطلاعات برای مشتریان و کم کردن ریسک خرید آنان می باشد که در این صورت باعث افزایش سریع فروش و برند سازی و معروفیت بیشتری شرکت می گردد. با این حال تحقیقات مختلف خود گویای این حقیقت است که طرح ریزی برنامه های بازاریابی و فروش در مسیر جذب و ارتباط موثر با مشتریان بازار و در عین حال سبقت گیری از رقبا در عرصه پرچالش رقابت امروزی چندان ساده نیست و کاری است کاملا تخصصی که نیازمند بکارگیری مشاوران زبده و مجرب است. از اینرو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه بازاریابی، خدمات زیر را ارائه می نماید:
-مشاوره تخصصی بکارگیری انواع شیوه های نوین بازاریابی منطبق با رصد شرایط محیطی شرکت و نوع محصول یا خدمات قابل ارائه آن
– مشاوره تخصصی در برنامه ریزی برای عرضه محصولات جدید و دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه های پخش و توزیع محصولات
-مشاوره تخصصی تبلیغات هدفمند در فضای حقیقی و مجازی و سنجش میزان اثربخشی آنان
– مشاوره تخصصی در زمینه فروش و تدوین استراتژی قیمت گذاری محصولات
-طرح ریزی استراتژی های بازاریابی منطبق با راهبردهای کلان سازمان
– انجام تحقیقات بازار در جهت پیش بینی روندهای آینده بازار
-طرح ریزی سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری
-طرح ریزی سیستم های رصد و پایش بازار و رقبا
-مشاوره تخصصی برندسازی محصول یا خدمات
در مسیر هدایت هر سازمانی نیاز است که مجموعه ای از تصمیمات ریز و درشت توسط مدیریت آن اخذ شود تا بتوان مبتنی بر آن سازمان را در حوزه های مختلف به پیش برد. اما در این خصوص نیاز است که مسیری مشخص و مدون در سازمان طرح ریزی گردد که این مسیر تعیین کننده و هدایت کننده تصمیمات باشد (آنهم مبتنی بر رصد وضعیت فعلی سازمان و رصدایده آل های آتی سازمان). از اینرو طرح ریزی خط مشی یا سیاست های هر سازمان به عنوان چارچوب هدایتگر تصمیمات مدیریتی سازمان از الزامات هر سازمانی در عصر پیچیده و پرچالش فعلی است که مبتنی بر چنین چارچوبی اهداف و راهبردهای کلان طرح ریزی و ذیل آن برنامه های بلند، میان و کوتاه مدت سازمان تدوین می شود. به واقع قضیه این سیاستهای کلی میتواند سازمان را به عملکرد بهتر و فاصله گرفتن از یک سازمان بی روح هدایت کند. سیاستهای سازمانی بیان میکنند که مدیریت در سازمان چگونه اتفاق میافتد و ما باید انتظار طی کردن چه مسیر را داشته باشیم. با اینحال تجارب نشان داده است خیل قابل توجهی از مدیران سازمان بدین مهم بی توجه بوده و یا اینکه توانایی تحلیل و طرح ریزی خط مشی ها، سیاست ها و راهبردهای سازمانی بصورتی کارا و هدفمند و مبتنی بر آنچه که در محیط درون و برون سازمانی می گذرد، ندارند. از اینرو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت راهبردی، خدمات زیر را ارائه می نماید:
– مشاوره تخصصی طراحی و پیاده سازی خط مشی گذاری و سیاستگذاری سازمانی منطبق با رصد وضعیت فعلی و آتی سازمان
-مشاوره تخصصی طرح ریزی اهداف کلان، میان و کوتاه مدت سازمان و ارائه برنامه های عملیاتی در بازه های زمانی مختلف منطبق با آن
-مشاوره تخصصی طراحی و تدوین راهبردهای کلان و راهبردهای بخشی سازمان
– طراحی و تدوین برنامه ریزی استراتژیک سازمانی
– طراحی و پیاده سازی مدل های تعالی و سرآمدی
محققان امروزی، مدل کسب وکار را نمایش ساده و جامع فعالیت های مرتبط یک سازمان می دانند که چگونگی به وجود آمدن بازارها، محصولات و یا خدمات را به وسیله ابزار خلق ارزش سازمان توصیف می نماید. در این معرفی از مدل کسب و کار به معماری خلق ارزش، جزء استراتژی و جزء مشتری و بازار برای رسیدن به هدف مزیت رقابتی اشاره می شود که به منظور رسیدن به این هدف، مدل کسب وکار در طول زمان به علت تغییرات داخلی و یا خارجی نیازمند تکامل و یا نوآوری است. آنها جزء استراتژی را واسط بین جزء خلق ارزش و جزء بازار و مشتری می دانند. مدلی که در سازمان ها به ساختار سازمان کمک می کند که بسیار کارا و انعطاف پذیر و پاسخگو برای نیاز مشتریان باشد و سناریوهایی که در انتظار کسب وکار الکترونیکی است را پیش بینی نماید تا کسب و کار الکترونیکی بتواند در دنیای رقابت، به رقابت بپردازد مدل کسب و کار موثری است. عنوان می شود که تعریف مدل کسب و کار شامل سه بعد و هر بعد شامل اجزایی است: اول ارزش پیشنهادي اصلی که اشاره می کند به چگونگی ایجاد ارزش براي مشتري و شامل خدمات ارائه شده (منحصر به فرد بودن، حیطه خدمات و درجه اي از نوآوري و توجه به بازار می باشد)؛ دوم.شبکه ارزش شامل نقش آفرینان، تاثیرپذیران و شبکه وابسته می باشد و سوم جنبه مالی که شامل مدل درآمد و مدل هزینه می باشد. مبتنی بر این تعریف مدل کسب و کار چارچوبی برای تعیین نوع فعالیت و نحوه و زمان اجرای آن با توجه به منابع و توانایی های شرکت است به گونه ای که می توان بر اساس آن ارزشی را به شکل کالا یا خدمت برای مشتری ایجاد کرد. با این حال و علیرغم اهمیت توجه به مدل کسب و کار و طراحی دقیق آن مبتنی بر شرایط درونی و برونی هر کسب و کاری در راستای ایجاد و توسعه هدفمند، بسیاری از سازمان ها از درک و استفاده بهینه از مدل کسب و کار و الزامات آن ناتوانند که همین امر نحوه کسب پول ایجاد جریان ارزش و حفظ جریان سود در طول زمان را برایشان دچار مشکل می کند. از اینرو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت کسب و کار، خدمات زیر را ارائه می نماید:
-ارزیابی و سنجش عناصر مدل کسب وکار مشتمل بر بازار هدف، فرآیند عملیاتی، محصول اصلی، مبانی تخصیص ارزش و ساختار زنجیره ارزش در راستای بهبود مدل کسب و کار
-پیاده سازی و اجرای مدل های توسعه هدفمند و حرفه ای کسب و کار متناسب با شرایط بازار و پتانسیل های سازمان
-مشاوره تخصصی در راستای اجرایی کردن ایده های متقاضیان در مقیاس بزرگ
امروزه تمام محققان متفق القولند که سرمایه انسانی هر سازمانی مهم ترین دارایی آن سازمان است و از آنجا که یکی از مهمترین وظایف مدیران استفاده از کلیه منابع موجود جهت رسیدن به هدفهای کوتاهمدت و بلندمدت سازمان است، لذا واجب است که از مهمترین دارایی سازمان که همانا سرمایه انسانی است نیست به بهترین وجه استفاده شود. با اینحال در مقام عمل دیده می شود که مدیران با اینکه درک دقیقی از میزان منابع فیزیکی و مالی خود دارند از درک و استفاده بهینه از سرمایه های انسانی که دانش، مهارت، توانایی و ظرفیت های آن هاست کاملا عاجزند و این نوع از دارایی نامشهود در سازمان کمتر مورد عنایت ویژه مدیران سازمان است (هر چند در سخنرانی ها و گردهمایی ها مدیران در بیان اهمیت این سرمایه ساعت ها سخن به میان آورده و ابراز فضل می کنند). از اینرو با درک اهمیت چنین دارایی مهم و کلیدی، آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت منابع انسانی، خدمات زیر را ارائه می نماید:
-طراحی و پیاده سازی سیستم های جبران خدمات (اعم از پرداخت های مادی و غیر مادی)
-طراحی و پیاده سازی سیستم های جذب و گزینش نیروی انسانی
-طراحی و مشاغل آتی مورد نیاز سازمان با متناسب نیازهای بازار
-طراحی و پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش سازمانی
-طراحی و پیاده سازی سیستم های ارزیابی عملکرد سازمان
-طراحی و پیاده سازی سیستم های آموزش منابع انسانی
-طراحی و پیاده سازی سیستم های مدیریت استعداد
-طراحی و تدوین سند راهبردی منابع انسانی سازمان
در محیط های امروزی که به سرعت در حال تغییر و تحول و پیچیدگی و ابهام جزو لاینفک آن است، توجه مدیریت سازمان به رصد و حل مسائل و موضوعات چالش برانگیز سازمانی که نوعا بهره وری، عملکرد، اثربخشی و کارایی سازمان را تحت تاثیر جدی قرار می دهد، امری مهم و حائز اهمیت است چرا که سیر تحولات بخوبی نشان داده است تنها سازمان هایی که بتوانند این تغییرات را مدیریت کنند و سازگار و هماهنگ با الزامات و مقتضیات محیط، در سازمان خود تحول لازم و به موقع را ایجاد کنند، قادر به تداوم حیات و بقای سازمان خود هستند. متاسفانه به علت عدم آگاهی مدیران از رصد معضلات و تنگناهایی که سازمان با آن روبرو است و یا در آینده مواجه خواهد شد، سازمان ها به کرات ممکن است در کوتاه و بلند مدت متحمل ضربات مهلکی شوند که گاها بقای سازمان را می تواند به مخاطره بیاندازد. لذا توانایی تشخیص و درک مسائل سازمانی و آسیب شناسی دقیق آن ها از مهارت های کلیدی و مهمی است که مدیران هر کسب و کاری اعم از دولتی، خصوصی، تولیدی یا خدماتی و… بایستی بدان مسلح شوند.
ذکر این نکته مهم است که دانسته شود مدیر موثر نباید به حل هر مساله ای که از طرف ذینفعان سازمان مطرح می شود، مبادرت کند بلکه باید وقت و انرژی خود را برای حل مسائلی نگه دارد که واقعا توان او را طلب می کند. بنابراین نیاز است مدیران ضمن شناسایی مسائل مختلف و درک دقیق از ماهیت آن ها، بتوانند براساس میزان اهمیت، اثرگذاری و احتمال وقوع، مسائل سازمانی را اولویت بندی کنند و بیشتر انرژی خود را برای حل مسائل بااولویت فعلی و آتی سازمان نگه دارند. همچنین در خصوص مسائلی که مدیران در سازمان با آن مواجه شده یا خواهند شد، دو دسته از مسائل و اقدامات متناظر آن ها را می توان مطرح نمود:
از اینرو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت کسب و کار و بازاریابی، خدمات زیر را ارائه می نماید:
-شناسایی مسائل و موضوعات خاصی که در وضع کنونی کسب و کار سازمان را متاثر از خویش کرده است
– شناسایی مسائل و موضوعات خاصی که در آینده توان اثرگذاری بر کسب و کار سازمان را داراست (اینده نگری سازمان با در اختیار داشتن یک سیستم جستجو و تشخیص وضعیت هشدار)
– اولویت بندی مسائل و موضوعات خاصی که در وضع کنونی کسب و کار سازمان را متاثر از خویش کرده است
-اولویت بندی مسائل و موضوعات خاصی که در اینده توان اثرگذاری بر کسب و کار سازمان را داراست؛
– چگونگی یکپارچه سازی و همگراسازی مسائل سازمانی مکشوفه
– طراحی و تدوین راهکار برای حل مسائل و موضوعات خاصی که در وضع کنونی کسب و کار سازمان را متاثر از خویش کرده است
– طراحی و تدوین راهکار برای حل مسائل و موضوعات خاصی که در آینده توان اثرگذاری بر کسب و کار سازمان را داراست.
از واژه ریسک و به تبع آن مدیریت ریسک تعاریف متعددی ارایه شده است و از جنبه های مختلف محققان به بررسی و واکاوی آن پرداخته اند. به واقع در عصری که با خصوصیاتی چون تحولات عمده و پیچیده در محیط کسب و کار، سرعت بالای تغییرات در فناوری، افزایش رقابت و دشواری مدیریت در سازمان ها در برخورد با روابط درونی و وابستگی های مبهم و بغرنج میان فناوری، داده ها، وظایف، فعالیت ها،فرآیندها و افراد، مواجه است توجه به مقوله مدیریت ریسک موثر و اتخاذ تدابیر کارا در بکارگیری از مدل ها و الگوهای مطروحه مرتبط با این حوزه بخش مهم و قابل توجهی از تصمیم گیری هر مدیری است چرا که در صورت سهل انگاری و بی توجهی به انواع ریسک های سازمانی، تبعات گاها دردناکی می تواند متوجه سازمان شود. ضمن آنکه نگاه دقیق و موثر به مزایا و فواید بکارگیری مدیریت صحیح ریسک نهتنها احتمال رخ دادن هر ریسک در سازمان، بلکه دامنهی تأثیرات آن را نیز کاهش خواهد داد. همچنین بایستی گفته شود که اگر مدیریت ریسک بهطور منظم برای شناسایی مشکلات احتمالی و یافتن راهحل آنها انجام شود، بهراحتی فرآیندهای دیگر از جمله سازماندهی، برنامهریزی، بودجه و کنترل هزینه را کامل خواهد کرد. نظر به اهمیت توجه به مقوله ریسک و مدیریت ریسک سازمانی و با علم به این مهم که توجه به مدیریت ریسک سازمانی می تواند به شناسایی ریسک های احتمالی، کاهش یا تعدیل ریسک ها، فراهم کردن اصول منطقی برای تصمیم گیری بهتر در رابطه با ریسک ها و برنامه ریزی کمک نماید. از اینرو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت ریسک و ایمنی صنعتی، خدمات زیر را ارائه می نماید:
– بررسی و ارزیابی فعالیت های مدیریت ریسک سازمان (تشخیص و شناسایی ریسک، تجزیه و تحلیل ریسک و ارزیابی و کنترل ریسک)
-مشاوره تخصصی تحلیل ریسک دانشی سازمان (انتقال دانش، یکپارچه سازی و درونی سازی دانش، نشت یا درز دانش از سازمان در روابط)
-پیاده سازی مدل های به روز مدیریت ریسک سازمانی متناسب به شرایط درون و برون سازمان
یکی از دغدغههای اصلی سازمانها، دستیابی به راهها و روشهایی برای اتوماسیون و بهبود فرآیندهای کسب و کار در فضای پرچالش فعلی است.در این میان مدیریت فرایندهای کسب و کار سازمانی مشتمل بر روش ها، تکنیکها و ابزاری است که برای پشتیبانی از طراحی، اجرا، مدیریت و آنالیز فرآیندهای عملیاتی کسب و کار بکار میرود تا بتواند با در اختیار داشتن تجزیه و تحلیل پیشرفته، نظارت بر فعالیت و قابلیتهای مدیریت تصمیم گیری، قادر به هماهنگی افراد، سیستمها و اطلاعات و مواد برای دستیابی به نتایج و اهداف برای کسب و کارها گردد. اهمیت چنین مدیریتی از آنجاست که آن می تواند در بسیاری از زمینهها مانند منابع انسانی، امور مالی، خرید، خدمات به مشتری، فروش، بازاریابی و تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار گیرد. از اینرو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع، خدمات زیر را ارائه می نماید:
-مشاوره تخصصی طراحی و پیاده سازی مدیریت فرایند کسب و کار سازمانی در راستای ساده سازی و بهبود فعالیتهای تجاری
-احصا و سنجش فرآیندهای کلیدی سازمان در راستای شکل دهی زنجیره ارزش سازمان
-مدلسازی و تجزیه و تحلیل فرایندهای سازمان