تاملی بر شاخص های چهارگانه کارت امتیازدهی متوازن

شاخص های 4 گانه کارت امتیازدهی متوازن

شاخص‌های کارت امتیازی متوازن شامل:  1.مالی، 2.مشتری، 3.فرآیندهای داخلی و 4.رشد و یادگیری است.

این 4 وجه چارچوبی را برای کارت امتیازی متوازن (BSC) ایجاد می‌نمایند. در واقع مدل امتیازات متوازن در ارزیابی عملکرد سازمان تنها بر داده‌های حسابداری و مالی محدود نمی‌شود و شاخص‌هایی مانند رضایت مشتری روحیه کارکنان کارایی فرآیندهای سازمانی مورد توجه قرار می‌دهد و به طور کلی در پی پاسخگویی به چهار سئوال زیر است:

چشم‌انداز مالی؛ چگونه به سهامداران نگریسته می‌شود؟

چشم‌اندازه مشتری؛ دید مشتریان نسبت به ما چگونه است؟

چشم‌انداز مبادلات داخلی؛ نسبت به چه چیز باید برتری داشته باشیم؟

چشم‌انداز یادگیری و نوآوری؛ آیا می‌توان روند بهبود و ایجاد ارزش را ادامه داد؟

1. وجه مالی: ما می‌توانیم همه تلاش و کوشش خود را صرف بهبود رضایتمندی مشتریان، ارتقاء کیفیت و کاهش زمان تحویل محصول و خدمات خود کنیم؛ ولی اگر این اقدامات به نتایج ملموسی در گزارش‌های مالی ما منجر نشود ارزش چندانی نخواهد داشت. شاخص‌های تابع کلاسیک معمولاً در منظر مالی خودنمایی می‌کنند. بطورکلی در این وجه کارت امتیازی متوازن، نتایج اقتصادی حاصل از اجرای استراتژی‌ها در سازمان پروژه محور مورد سنجش قرار می‌گیرند. شاخص‌هایی چون سود عملیاتی و برگشت سرمایه و میزان ارزش افزوده از این دسته هستند.

2. وجه مشتری: برای انتخاب اهداف و سنجه‌های مربوط به منظر مشتری، سازمان‌ها می‌بایست به دو سؤال حیاتی پاسخ دهند : اول اینکه چه کسانی مشتری هدف ما هستند؟ دوم اینکه ارزش‌های پیشنهادی ما برای آن‌ها چیست؟ بسیاری از سازمان‌ها معتقدند که مشتریان خود را می‌شناسند و می‌دانند که برای آن‌ها چه محصولات و خدماتی عرضه می‌کنند؛ ولی در واقع همه چیز را برای همه مشتریان عرضه می‌کنند. مایکل پورتر معتقد است که عدم تمرکز بر بخش خاصی از مشتریان و ارزش‌های مورد نظر آن‌ها موجب می‌شود تا سازمان‌ها نتوانند به مزیت رقابتی دست یابند. لذا در این وجه چندین شاخص اصلی و فرعی مطرح می‌باشد. شاخص‌های اصلی عبارتند از رضایت مشتری، حفظ مشتری، جذب مشتری جدید، سوددهی مشتری و سهم بازار در بخش‌هایی که سازمان فعالیت دارد. سری دیگر شاخص‌های این وجه مربوط به سنجش عواملی‌اند که برای مشتریان ایجاد ارزش افزوده کرده و از این طریق وضعیت شاخص‌های اصلی را تعیین می‌کنند.

3- وجه رشد و یادگیری:چگونه می‌توان به اهداف بلندپروازانه‌ی تعیین شده در وجوه فرایند داخلی، مشتری و در نهایت سهام‌داران جامه‌ی عمل پوشاند؟ پاسخ به این سؤال در اهداف و سنجه‌های مربوط به منظر یادگیری و رشد نهفته است. یادگیری و رشد سازمان از 3 منبع اساسی نیروی انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دستورالعمل‌ها و رویه‌های سازمان حاصل می‌شود. سطح دستیابی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های ویژه در این منابع در وجه رشد و یادگیری کارت امتیازی متوازن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

4-وجه فرآیندهای داخلی: در این وجه، مدیران سازمان فرآیندهای داخلی کلیدی را که باید جهت اجرای استراتژی بر آنها تاکید شود معین می‌کنند. در رویکرد کارت امتیازی متوازن مدل زنجیره ارزش را بعنوان الگوی عمومی جهت بکارگیری در وجه فرآیندهای داخلی انتخاب می‌کند که شامل 3 فرآیند نوآوری، فرآیندهای عملیات و خدمات می‌باشد.

علاقمندان به دریافت فایل پاورپوینت آموزشی کارت امتیازدهی متوازن،اینجا را کلیک فرمایند

بیشتر بخوانید:

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی آشنایی با استراتژی اقیانوس آبی

پاورپوینت آموزشی برون سپاری

پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری

پاورپوینت آموزشی برنامه ریزی منابع انسانی

 

 

 با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *