دارمستتر فرانسوی یهودی تبار به عنوان نخستین مستشرقی که پس از قیام مهدی سودانی (در قرن نوزدهم میلادی، به سبب بی عدالتی و اجحاف عثمانیان و سلطه نامیمون استعمار انگلیسی و فرهنگ غربی، محمد احمد سودانی، ادعای مهدویت نمود و با فراهم شدن زمینه های لازم در سال ۱۸۸۱، در مقابل عثمانیان وانگلیسیان قیام کرد و سودان را تحت تسلط خود درآورد) در پوشش مطالعه عقیده مهدویت و قیام مهدی سودانی، عهده دار تخریب و تحقیر عقیده مهدویت شد، در کتاب خود با نام “مهدی، از صدر اسلام تا قرن سیزدهم”، ریشه عقیده مهدویت را از ایران و در عقاید منجی گرایانه ایرانیان زرتشتی می داند و معتقد است این آموزه به وسیله ایرانیان به اسلام و تشیع راه یافته است و مبنایی در قرآن، احادیث نبوی و امامان نخستین شیعه ندارد.
دارمستتر ریشه اعتقادی مهدویت را که در قرآن، احادیث نبوی و سخنان امامان نخستین شیعه است و امامان بعدی آن را تشریح و تکمیل نموده اند، با هدفی مغرضانه و با تکیه بر منبعی خاص زیر سؤال برده و مهدویت را ساخته حوادث تاریخی و سیاسی می داند که به وسیله ایرانیان در شیعه راه یافته تا شیعیانِ در اقلیت را در بازی های سیاسی، در مقابل اکثریت عرب سنی که حاکمیت را در اختیار داشتند، امیدوار و پایدار نگاه دارد تا آنان را در زمان مناسب به عنوان عاملی تحریک کننده و هیجان بخش، در شورش علیه حاکمیت سنی عرب وارد صحنه نماید.
برگرفته از کتاب مهدویت از نگاهی دیگر (بازخوانی و واکاوی طرح های غرب در ستیز با مهدویت) اثر دکتر رضا طالعی فر
برای دریافت ایبوک رایگان کتاب مهدویت از نگاهی دیگر، بازخوانی طرح های غرب در ستیز با مهدویت، اینجا را کلیک فرمایید