تاملی بر ابعاد چابکی سازمان

بررسی ابعاد چابکی سازمان

در خصوص ابعاد چابکی نظریات مختلفی مطرح شده است که در این بخش به بررسی برخی از مهمترین آن ها می پردازیم:

گلدمن و همکاران (1995) در  کتاب خود با عنوان “رقبای چابک و سازمان مجازی”، عنوان می دارند که چابکی 4 بعد و اصل بهم پیوسته را در برمی گیرد که عبارتند از:

1.سازماندهی در جهت پیشرو بودن در تغییر،

 2.اهرمی نمودن تاثیر اطلاعات و افراد

3.تشریک مساعی در جهت افزایش رقابت پذیري و

 4.ارج نهادن به مشتریان و انتقال ارزش.

 

بیشتر بخوانید:دانلود رایگان پرسشنامه ارزیابی چابکی ژانگ و شریف

 

 شریف و ژانگ (1999) نیز مدلی را متشکل از سه بعد کلیدی محرك ها (شامل:نیاز به چابک بودن، طراحی راهبردی، راهبرد چابکی)، قابلیت ها (پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری، سرعت عمل) و توانمندسازها (شامل: مقیاس ها (روش ها، ابزارها) و سازمان ها (فناوری، کارکنان، نوآوری)) معرفی می کنند. این مدل مورد استقبال بسیاري از پژوهشگران در این زمینه قرار گرفته است.

یوسف و همکاران (1990) بر مبنای مطالعات خود 32 فراهم ساز را براي چابکی معرفی کرده و سپس آن ها را در چهار بعد یا محور قرار دادند، شایستگی های کلیدی، سازمان مجازي، قابلیت تجدید ساختار و سازمان دانش محور.

بسانت و همکاران (2002) نیز مدل چرخه چابک را براي توسعه بنگاه هاي چابک ارائه کرده اند. این چرخه شامل چهار جزء اساسی است: استراتژي چابک، فرآیندهاي چابک، ارتباطات چابک و افراد چابک. هر کدام از این ابعاد نیز شامل چهار سطح جزئی تر می شوند.

بر اساس نتایج تحقیقی دیگر، مؤسسات چابک براي چابک تر شدن بر شش بعد تمرکز بیشتری دارند که این ابعاد عبارتند از: تغییر سازمانی، رهبري، فرهنگ و ارزش ها، خدمت به مشتري، دولت الکترونیک و مدیریت عملکرد. از نظر این مؤسسه، چابک بودن تنها در برخی عرصه ها خوب و کافی نیست. رهبران خوب نمی توانند رهبري چابک را بدون آگاهی از عملکرد تجربه کنند.اگر خدمتی به انجام فرآیندهاي خدمت رسانی یاري نرساند، بهترین خدمت به مشتري هم نمی تواند هیچ تأثیر و نفوذ بلندمدتی داشته باشد: نتیجه چابکی باید در “محیط بازار” یا خارج از سازمان از طریق تاثیر بر محصولات دیده شود.

ورنادت (1999) بیان می دارد که توانايي هاي ويژه اي كه سازمان را به سمت چابكي سوق مي دهند، به عنوان مولفه ها و ابعاد چابكی مشخص شده اند که بنظر وی این ابعاد در حوزه چابکی مطرح و مهم هستند: 1.ساختار 2.کارکنان 3.فناوری 4.فناوری اطلاعات و 5.نوآوری و خلاقیت.

 

 

منابع

Bessant, J., Knowles, D., Briffa, G., & Francis, D. (2002). Developing the agile enterprise. International Journal of Technology Management, 24(5-6), 484-497.

Goldman, S. L., Nagel, R. N., & Preiss, K. (1995). BOOK EXCERPT: AGILE COMPETITORS AND VIRTUAL ORGANIZATIONS. Manufacturing Review, 8(1), 59-67.

Sharif, H., & Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organizations: an introduction. International Journal of Production Economics , 62, 7-22.

Vernadat, F (1999), Research agenda for agile manufacturing, LGIPM, ENIM/University International Journal of Agile Management Systems, 1/1, 37-40.

Yusuf, Y. Y., Sarhadi, M., & Gunasekaran, A. (1999). Agile manufacturing:: The drivers, concepts and attributes. International Journal of production economics, 62(1), 33-4.

 

 

بیشتر بخوانید

پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی حکمرانی خوب

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

3 دیدگاه برای “تاملی بر ابعاد چابکی سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *