انواع نظریه های مطرح شده در خصوص پاسخگویی

بررسی انواع نظریه های مطرح شده در خصوص پاسخگویی

برخی از انواع نظریه های مطرح شده در خصوص پاسخگویی عبارتند از:

 1- نظریه رمزک(انواع پاسخگویی بر اساس منبع آن)

 2- نظریه حکومت داری

 3- نظریه نقش ها چارچوبی برای پاسخگویی (کتز و کان1988)

 

1-انواع نظام پاسخگویی در مدل رمزک:

الف) پاسخگویی سازمانی: به نظارت های درونی سازمان گفته می‏شود. در اینجا پاسخگویی که مبتنی بر روابط فرادست و فرودست است مدیران بر عملکرد کارکنانی که‏ اغلب اختیار اندکی دارند نظارت می‏ کنند. نظارت‏ های مستقیم و بازبینی ‏های ادواری‏ عملکرد، مصادیق روشنی از پاسخگویی سازمانی است. همچنین تدوین مقررات، بخشنامه‏ های سازمانی و دیگر سازوکارهای نظارتی که اختیارات کارکنان را محدود می‏کند در زمره این نوع پاسخگویی قرار می ‏گیرند.

ب) پاسخگویی قانونی: دربرگیرنده نظارت های بیرونی بر عملکرد است که هدف آن‏ انطباق عملکرد با الزامات قانونی و قوانین اساسی است. اساس پاسخگویی قانونی بر روابط اصیل و وکیل نهاده شده است. این پاسخگویی اغلب از راه رسیدگی‏ های ویژه نظیر نظارت‏ های‏ تقنینی،ممیزی‏ های مالی و برنامه ‏ای و بازرسی ‏های بیرونی برای رسیدگی به شکایات‏ استخدامی صورت می‏ گیرد.

ج) پاسخگویی حرفه ‏ای و سیاسی: اولی جنبه‏ درونی و دومی بیرونی دارد. تفاوت میان پاسخگویی حرفه ‏ای و سیاسی را در منبع تعیین‏ استاندارد عملکرد می ‏توان یافت.

     به عبارت دیگر باید دید چه کسی استاندارد عملکرد را که مبنای قضاوت برای پاسخگویی است تعیین خواهد کرد. در پاسخگویی حرفه‏ ای‏ منبع استاندارد عملکرد قضاوت شخصی فرد کارمند است. حال آنکه در پاسخگویی‏ سیاسی این منبع، دیگرانند و نه خود شخص.

در نظام ‏های پاسخگویی حرفه‏ ای استقلال‏ افراد برای تصمیم‏گیری‏ ها بیش و کم حفظ می‏شود و عملکرد آنان با هنجارهای‏ حرفه ‏ای،اعتقادات و تجارب مکتسبه آنان مورد قضاوت قرار می‏ گیرد.

 

2- نظریه حکومت داری(Govermance):

  طبق این نظریه که تغییرات چشمگیری را در روابط قدرت بین شهروندان و نظام اداری ایجاد کرده، حکومت داری معادل حکومت نیست.حکومت داری روابط بین دولت وجامعه را مورد تاکید قرار می دهد.

اجرای موفق خط مشی های عمومی به روابط باز و گسترده تر با مردم، بخش خصوصی و سازمان های داوطلبانه بستگی دارد. حکومت داری تعامل دوجانبه بین نهادها و مردم را به عنوان یک فرآیند پویا و مستمر مورد توجه قرارداده و بر پاسخگویی و کنترل بر نظام اداری تاکید دارد. این نظریه رهیافت جامعه محوری را به جای دولت محوری تجویز می نماید.   محور این رهیافت جریان خط مشی از پایین به بالا یعنی به سوی نخبگان قدرت وسپس از بالا به پایین یعنی به سمت سازمان های شبه مستقل وسطوح پایین حکومتی است.

 

3- نظریه نقش ها چارچوبی برای پاسخگوی

اصطلاحاتی که در دهه های اخیر برای تشریح عملکرد و رفتارهای خودجوش و فراتر از انتظارات نقش به کار برده شده است عبارت است از: رفتار پیش اجتماعی، رفتار فرانقشی و خودجوشی سازمانی و عملکرد زمینه ای. هر چند هر کدام از این مفاهیم خاستگاه متفاوتی داشته اند، ولی به طور کلی به مفهوم یکسانی اشاره دارند و آن رفتارشهروندی سازمانی است و منظور، آن دسته از فعالیت های مرتبط با نقش افراد در سازمان است که فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل، توسط افراد انجام می شود و هرچند که سیستم پاداش رسمی سازمان این رفتارها را شناسایی نمی کند ولی برای عملکرد خوب سازمان موثر هستند.

 

 

 

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

 

 

بیشتر بخوانید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی استراتژی تولید

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی ائتلاف های استراتژیک

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *