مدیران امروزی باید ابعاد اجتماعی و عمومی حرفه خود را شناخته و آثار سازمان خود بر محیط اجتماعی آگاه باشند.مدیران باید از جزء نگری و شیفتگی صرف له اهداف سازمانی خود دست بردارند. ایجاد باور و اعتقاد به مسئولیت های اجتماعی در سازمان ها، سنگ بنای مدیریت مسائل عمومی محسوب می شود. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامه می دانند.
بعد از حاکمیت کارایی، قانون، ارزش های سیاسی و ارزش های حرفه ای در پارادایم های مدیریت دولتی، اکنون زمینه حاکمیت ارزش های اخلاقی به عنوان پارادایمی جدید نمایان شده است. اندیشه مدیریت مسائل عمومی، زبان دولت در جامعه پیچیده است و به عبارتی، به عنوان قرائتی نوین، از نقش دولت در جامعه تلقی می گردد.
در دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در پاسخ به نارسایی های مدل کلاسیک یک رویکرد نوین مدیریتی در بخش دولتی ظهور کرد. این رویکرد ممکن است برخی از مشکلات و مسائل مدلی پیشین را از میان بردارد، لیکن متضمن تغییرات شگرفی در نحوه اداره بخش دولتی است. رویکرد مدیریتی، معانی بسیاری دارد: «مدیریت گرایی» (پولیت، 1990)، «مدیریت دولتی نوین» (هود، 1991)، «اداره امور دولتی بر اساس بازار» (لن ورزنبلوم، 1992) و یا «دولت کارآفرین» (آزبورن وگیبلر، 1992). نامهای گوناگون برای مدیریت دولتی نوین، نشانگر دیدگاه های مختلف درباره رویدادهای کنونی است.
خدمات عمومی نوین و ارزش ها:
در نظریه خدمات عمومی نوین به انسان به خاطر انسان بودن آن توجه می شود و عواملی مانند درستکاری، اعتماد، احساس تعلق، توجه به دیگران،خدمت و شهروندی تاکید می شود. در این رویکرد مانند اداره دولتی نوین، کارایی اصلی ترین معیار و ارزش مورد تاکید نیست، بلکه ارزش هایی مانند انصاف و برابری، عدالت، پاسخگویی، اخلاق، توانمندسازی و تعهد مورد توجه قرار می گیرند.
خدمات عمومی نوین و پاسخگویی:
طبق نظریه پاسخگویی، هر کس که به نام شخص یا گروهی عملی را انجام دهد میبایست به همان شخص یا گروه نیز گزارش بدهد و یا به نوعی در برابر آنها مسئول باشد به عبارت دیگر درچارچوب رابطه اصیل وکیل وظائف مربوطه را به نام اصیل انجام دهد و چگونگی انجام آن را گزارش دهد.
هر دولتی نیازمند یک سیستم پاسخگویی است، تا به طریقی عمل کند که مورد تاکید جامعه باشد. پاسخگویی مبنای هرجامعهای است که ادعا میکند دموکراتیک است. سازمانهای دولتی به وسیلهی مردم و برای مردم ایجاد میشوند و میبایست در برابر آنها پاسخگو باشند. رابطه بین شهروندان و دولت را میتوان به رابطهی اصیل ـ وکیل تشبیه کرد: زیرا در حقیقت، شهروندان موافقت کردهاند که دیگری ادارهی جامعه را به نام آنها برعهده بگیرد؛ ولی باید اطمینان حاصل کنند که علایق آنها مورد توجه قرار گرفته است.
در نظریه خدمات عمومی نوین مدیران دولتی در برابر مجموعهای از نهادها و استانداردها مسئولاند و باید به آنها پاسخگو باشند. این نهادها در سراسر حکومت گستردهاند از جمله آنها میتوان به قانون اساسی، ادارات و سازمانهای دولتی، منافع عمومی و از همه مهمتر شهروندان اشاره کرد.
خدمات عمومی نوین و دموکراسی:
راه نجات، توسعهی تعهدی عمومی است که بر اساس آن همه شهروندان بتوانند و مجبور باشند که در امور اجتماعی شرکت کنند؛ بدین ترتیب نوعی بنگاه جمعی شکل میگیرد. این بنگاه جمعی که (معمولا معطوف به مصلحت عامه تلقی میشود) نه حاصل جمع منافع خصوصی است ونه حتی حاصل کنار هم قرار دادن روشنفکر مآبانه منافع شخصی. در واقع این ایده در ورای سیاستهای مبتنی بر منافع شخصی افراد مطرح میشود.
مبنای نظری و هنجاری اداره امور عمومی نوین چه میتواند باشد؟
نخست آن که اداره امور عمومی نوین باید این ایده را که مدیران عاری از ارزشاند یا این که نظریههای اداری، مدلهای عاری از ارزشاند را رد کند.
دوم این که باید بداند و تأیید کند که ارزشها در تعارضاند، کدامیک باید بر موقعیت اداری و سیاسی حاضر تسلط یابند؟ مهمتر اینکه، چه تعدیلها یا اصلاحهای سیاسی یا اداری ما را قادر به تحقق این ارزشها خواهد کرد؟
نتیجه گیری بحث:
به طور خلاصه، نهضت اداره امور عمومی جدید سازمان های دولتی را به کاهش زجرها و دردهای اقتصادی، اجتماعی و روانی و ارتقای فرصت های زندگی برای افراد درون و برون سازمان فرا خواند (ملزم کرد). برای تحقق این اهداف آن ها تعهد اداره امور عمومی وبری به حرفه گرایی، سلسله مراتبی و مدیریت بی طرف نسبت به ارزش ها را به چالش کشیدند. بنابراین برای ایجاد نوعی تعهد هنجاری به ارزش های دموکراتیک، مدعی بودند که دوگانگی ها نظیر سیاست اداره و واقعیت ارزش صرفاً افسانه اند؛ زیرا اداره به عنوان موجودی انسانی، نمی تواند عاری از ارزش باشد و مدیران باید خط مشی ها را بسازند. افزون بر این، آن ها استدلال می کردند که انتخاب کارایی به عنوان یک ارزش مانع توجه به دیگر ارزش ها نظیر عدالت و مشارکت می شود. درنهایت، آن ها از مشارکت بیشتر ارباب رجوع در عملیات سازمان دولتی و همین طور کارکنان سازمان در تصمیم گیری حمایت می کردند.
خدمات قابل ارائه آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با بهره گیری از تیمی توانمند از اساتید زبده
خدمات مشاوره ای و پژوهشی تخصصی در حوزه تدوین مقالات علمی معتبر و رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد
خدمات عارضه یابی، مشاوره ای و پژوهشی تخصصی در حوزه کسب و کار و صنعتی
ویرایش تخصصی و نیتیو مقالات علمی جهت ارایه به مجلات معتبر علمی
استخراج و چاپ کتاب از دست نوشته ها، گزارشات و رساله های شما در تیراژ دلخواه شما
ارائه موضوعات تخصصی و نگارش طرح تحقیقی جهت رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد
ترجمه تخصصی مقالات علمی به زبان های انگلیسی و فرانسه
خدمات تخصصی تحلیلی (کمی و کیفی)
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بیشتر بخوانید:
ایبوک کتاب مهدویت از نگاهی دیگر، بازخوانی و واکاوی طرح های غرب در ستیز با مهدویت
ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید
جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی
جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر
جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت
اسلاید آموزشی برنامه ریزی نیروی انسانی و شناخت ابزار و فنون آن
پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی
مجموعه2500 تست زبان تخصصی مدیریت
نمونه سوالات تشريحي بررسي مسائل دولتي ايران
نمونه سوالات تستي درس مديريت استراتژيك
با ما در تماس باشید
آکادمی تحلیل دکتر رضا طالعی فر
سلام وقتتون بخبر
من میخوام یه ارایه در مورد اداره امور عمومی نوین داشته باشم میشه لطفا منو راهنمایی کنید ممنون
سلام لطفا به ایتای ۹۳۰۳۲۶۹۲۳۳پیام دهید
عالی پاورپوینت آموزشی در این خصوص دارید؟